עדי סנדל, קלינאית תקשורת(M.A)

עדי סנדל, קלינאית תקשורת (M.A)

יום רביעי, 1 באפריל 2015

"אמא מה עושים היום?" - פוסט על הטרמה ושחזור, לכבוד חופש פסח.

כשהאפרוחה הגדולה הייתה עדיין בת יחידה, וכשלאמא שלה היה עדיין כוח להשקיע ולתכנן, היינו עושות משהו כיפי כל יום אחרי הגן. זה כבר נעשה כזו שגרה, שכל יום כשהייתי מגיעה לקחת אותה מהגן היא הייתה שואלת בשפה של פיצקונים, "אמא מה הולכים?" (כלומר, אמא לאן הולכים היום?). מאז חלפו קיץ (חם מידי, אי אפשר לצאת), חורף (קר מידי, אי אפשר לצאת), הריון (אני עייפה מידי, אי אפשר לצאת) ואחות קטנה (תמרי קטנה מידי, אי אפשר לצאת) אבל עדיין היא שואלת את זה, כ-ל יום.
Image courtesy of Salvatore Vuono at FreeDigitalPhotos.net



ואם, סוף סוף, אנחנו יוצאות לאנשהו, אני משתדלת לעשות איתה הטרמה, לפני, ושחזור, אחרי.


מה זה הטרמה?

טכניקה של מורים (אימוש, בהשראתך!), מהמילה "טרם". לפני שמתחילים ללמד משהו חדש, מלמדים את הילדים מונחים חדשים כדי שידעו על מה מדובר בזמן האמת.
למשל, נניח שבחופש פסח מתכננים לקחת את הילדים לקרקס. בתור כאלה שלא ראו מעולם קרקס, אין להם שום מושג מה עומד בפניהם. תוך כדי החוויה, אין הרבה סיכוי שהם יהיו פנויים ללמוד משהו כי הם יהיו עסוקים מידי בלחוות אותה (ואתם תהיו עסוקים מידי בלדאוג שלא ילכו לאיבוד, שלא תשלמו משכנתא שנייה על חטיפים במזנון ושלא יהיה להם פיפי בדיוק באמצע ההופעה), ולכן שווה ללמד אותם כמה דברים לפני. אז אפשר להראות תמונות- של ליצן, של אקרובט, של אוהל הקרקס. ולהסביר, בבית, בשקט ונחת, מה הולך להיות. כמובן- תלוי בגיל, ביכולת השפתית הקיימת, ובכמה אתם ספונטניים... בכל מקרה, אל תפחדו להגיד את המילים, גם אם הן קשות! אין סיבה שילד בן שלוש, ארבע או חמש לא ישמע מילים כמו אקרובט, לוליין, טרפז.
בכל סוג של פעילות, גוגל עומד לרשותנו תמיד – ותמונות הם עזרים ויזואליים מצוינים לחשוף את הילדים למה שהולך לקרות. אפשר גם להיעזר בקטעי וידאו מיו-טיוב, במיוחד אם מדובר על חוויות יחודיות כמו קרקס, הצגה בפעם הראשונה, לונה פארק וכו'.

מה זה שחזור?

לאחר החוויה, משחזרים את מה שהיה. אפשר לעשות את זה בעל פה ("אתה זוכר מה ראינו? את הליצן, שהיה מצחיק! ואת הלוליין, שהתנדנד גבוה מהתקרה..."). כדאי להמשיך ולהשתמש במילים ובמושגים החדשים שלימדנו את הילדים, כי עכשיו יש להם מושג ברור לגבי העניין, והם פנויים ללמוד דברים נוספם על זה (למשל, אפשר לספר על חוויה דומה שהייתה לכם בתור ילדים, או להמשיך ולהרחיב על כל מושג – אל תפחדו לתת אינפורמציה אפילו אם זה נראה לכם מסובך מידי בשבילם. הם יבינו לפחות חלקים וגם זה מצוין!).
אפשר גם לעשות שחזורים עם התמונות שצילמתם בעצמכם- זה עוזר לספר לפי הסדר הכרונולוגי, עוזר להמחיש את המושגים פעם נוספת, ומקבל גוון אישי מיוחד שלכם.
תמשיכו לדבר על החוויות גם הרבה זמן אחרי!
כשתראו משהו שיזכיר לכם את החוויה, ברגעי פנאי (למי יש כאלה?!) כשאתם מסתכלים על התמונות בטלפון, או סתם בשיחת חולין (אצלנו זמן המקלחת הוא זמן לשיחות נפש ).  


ככל שילד שומע מילה חדשה יותר פעמים, ביותר הקשרים, המילה תילמד אצלו טוב וברור יותר *



רעיונות למושגים שאפשר ללמד בחופשת הפסח (או בכלל...)-

- הצגה:  
אם זו הצגה מוכרת שהסיפור שלה ידוע, ספרו אותו לפני. למשל, אם זו הצגה שמבוססת על ספר- קנו או השאילו מהספירה את הספר והקריאו אותו מספר פעמים לפני. באותה מידה, הספר ישמש אתכם גם לשחזור של אחרי.
אם זו הצגה עם שירים, למדו אותם לפני (יש הצגות שאפשר לקנות דיסקים שלהן עוד לפני, או, מהאינטרנט יודע הכל
).

Image courtesy of Stuart Miles at FreeDigitalPhotos.net





- טיול:  
בררו לאן הטיול, מה המסלול, ולמדו את שמות המקומות. ילדים צעירים יכולים בהחלט לדעת שנוסעים לחיפה או לכרמל, וילדים גדולים יותר יכולים גם ללמוד אינפורמציה על המקום (למשל, "חיפה זו עיר שיש בה אוניברסיטה נחשבת שקוראים לה הטכניון", או לחילופין "בחיפה יש מקום שנקרא ואדי ניסנאס ויש שם את החומוס הכי טעים בארץ").
אם אתם בעניין של להשקיע, אפשר לפתוח מפה וללמד על הדרך מושגים של ארץ לעומת עיר ורחוב, כיוונים של צפון/דרום, מזרח/מערב, הר לעומת עמק ועוד.
אם זה טיול בחיק הטבע אפשר לצלם פרחים, צמחים או עצים שאתם נתקלים בהם, ולבדוק במגדיר צמחים איך קוראים להם. במיוחד אם, נניח ובאופן תיאורטי בלבד, קראתם לילדים שלכם בשמות של עצים שונים בארץ...

Image courtesy of digitalart at FreeDigitalPhotos.net





- קיבוץ או חווה:
מקום מעולה ללמוד על שמות החיות ומגוריהם. גם אם אתם חושבים שהילדים שלכם כבר שולטים בחומר (ברור שהם יודעים שהפרה גרה ברפת, אבל האם הם יודעים איך קוראים לנקבה של החמור? או לבן שלו??). אז לקטנים, אפשר להראות את הדברים הבסיסיים (שמות של חיות, המגורים שלהם והאוכל שהן אוכלות), ולגדולים אפשר להרחיב ולספר מי מטפל בחיות, איך מכינים חציר או מה עושים מהצמר של הכבשה.

Image courtesy of Nutdanai Apikhomboonwaroot at FreeDigitalPhotos.net





- סרט:
נסו לברר, בערך, מה העלילה או שמות הגיבורים. אחרי הסרט דברו שוב על העלילה, תתפלאו לגלות כמה שהילדים לא מבינים מפעם אחת של צפייה!

Image courtesy of renjith krishnan at FreeDigitalPhotos.net




כמובן שהנאמר תופס לגבי כל סוג של פעילות, מפינות יצירה והפעלה במאהל בדואי ועד לאכילת גלידה בקניון . העיקר שתיהנו, ואולי על הדרך הילדים ילמדו משהו חדש.




חג שמח וחופש נעים!








תגובה 1: