עדי סנדל, קלינאית תקשורת(M.A)

עדי סנדל, קלינאית תקשורת (M.A)

יום שני, 27 באפריל 2015

עוגת מיץ! פוסט עם מתכון לעוגת מיץ תפוזים.

אני מאוד (יותר מידי!) אוהבת עוגות. האפרוחה שלי ירשה את החיבה הזאת באופן ישיר (את זה וכמובן, את החוכמה, היופי, והצניעות). ובעצם, תראו לי ילד שלא אוהב עוגות!

Image courtesy of Sicha Pongjivanich at FreeDigitalPhotos.net





מכיוון שאני מעדיפה שבבית יהיה אוכל בריא, המצפון שלי שקט יותר כשהיא אוכלת עוגות עם איזשהו פרי בתוכן. זה, בצירוף כל מיני תפוזים של סוף החורף, הביא להחלטה להכין עוגת תפוזים. המתכון מחמותי (האהובה ולא בציניות!), שקוראת לעוגה "עוגת מיץ" – כבר שם מפתה  :)  

ומכיוון שאפרוחתי ואני אוהבות לעבוד יחד במטבח, ניצלנו את העובדה שסבתא הייתה בבית (תודה אימוש) ושמרה על הגוזלית הקטנה – והרי לכם זמן איכות כיפי עם טעם של עוד. מומלץ ביותר לנסות את זה בבית!


ובענייני שפה, המטבח הוא מקום שמזמין באופן טבעי חשיפה למושגים רבים. יש בתחום המון מילים חדשות ומעניינות, ששווה ללמד את הילדים. ככל שילד לומד מילים רבות יותר, ולא משנה מאיזה תחום, אוצר המילים שלו מתרחב- ויותר חשוב מזה, היכולת שלו לטווח הארוך ללמוד מושגים, מונחים ומילים (בכל שפה) משתפרת.

לפניכם המתכון – פעמיים. קודם, בצירוף תמונות וטיפים להעשרה. מילים ומושגים ששווה להתעכב עליהם מודגשים בצבע.
אחר כך – המתכון בתכלס ובלי בילבולים (יותר מידי פעמים שמעתי את יובל המבולבל...).


שלב ראשון: מראים את המתכון הכתוב.
זו חשיפה מצוינת לעולם האוריינות. אפשר גם לדבר על – למה צריך מתכון? ואיפה אפשר לשמור את המתכונים?


שלב שני: מכינים את המצרכים והכלים.

זו דרך מצוינת לעשות הכללה-
שימו את הכלים בערימה אחת, דברו על כך שזו קבוצה שנקראת "כלי מטבח", יש לה ארונות מיוחדים, חנויות מיוחדות וכמובן- שימושים מיוחדים. 

כלי מטבח



שימו את המצרכים בערימה אחרת, דברו על המילה "מצרכים", שמהם אנחנו מכינים את האוכל.
אל תשכחו לקרוא לכל אחד בשם.

מצרכים



שלב שלישי: הכנה.

מתחילים בהכנה. שימו לב לפעלים הספציפיים הרבים שכל פעולה דורשת.

* במסחטה – סוחטים.
* בקערה – מערבבים (או, מברבבים, לפי חלק מבני הבית).
* במגרדת / פומפיה – מגרדים.
* את הביצים – טורפים.
* את המיץ – מוזגים (או שותים. תלוי אם אתם אפרוחה בת שלוש או לא).
* בתנור – אופים.
* חורים – מחוררים.

סוחטים


מוזגים



שותים



טורפים


מחוררים



חשיפה לחשיבה כמותית: הפנו את תשומת ליבם של הילדים למספר ולכמות המתאימה לו. הראו להם מה זה "חצי כוס" לעומת "כוס מלאה", "תפוז שלם" שהופך ל"שני חצאים" כשחותכים אותו. לגדולים אפשר גם להראות את המושג רבע.

מקום נוסף לדבר על הכללה -
חומרים יבשים, לעומת רטובים. הסבירו שמה שמשותף לכל החומרים בקערה הזו – שכולם חומרים יבשים ולא נוזלים. לעומת הקערה השנייה – בה החומרים רטובים, נוזליים, נשפכים.


* יש בהחלט אפשרות שתיתקלו בפועל נוסף - לנקות  :)  *


ועכשיו- המתכון בתכלס.

עוגת מיץ של סבתא חדוה.
1 כוס מיץ תפוזים
1 כוס שמן
3 ביצים
2.5 כוסות קמח תופח
2 כפיות סוכר וניל
3/4 כוס סוכר

לטרוף את הביצים, להוסיף שמן, מיץ תפוזים.
בקערה נפרדת לערבב קמח, סוכר, סוכר וניל.
להוסיף את החומרים היבשים לרטובים, לערבב עד לקבלת בלילה אחידה.
ליצוק ל-2 תבניות אינגליש קייק משומנות, לאפות ב- 180 מעלות כ-40 דקות, עד שקיסם שננעץ במרכז יוצא יבש.

לסירופ:
1/2 כוס מיץ תפוזים
3 כפות סוכר
1/4 כפית סוכר ונילין
לחמם בסיר קטן, לבשל כמה דקות – עד להסמכה.

כשהעוגה יוצאת מהתנור, לחורר חורים עם מזלג, וליצוק את הסירופ כשהעוגה עדיין חמה.


בתיאבון!





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה