עדי סנדל, קלינאית תקשורת(M.A)

עדי סנדל, קלינאית תקשורת (M.A)

יום רביעי, 25 במרץ 2015

קוראת אתכם לסדר! פוסט על מיון והכללה, לכבוד פסח.


לקראת פסח המתקרב ובא, רובנו מנצלים את ההזדמנות גם לעשות סדר ומיון, מלבד הניקיונות. זאת הזדמנות מצוינת ללמוד על מיון והכללה!
Image courtesy of supakitmod at FreeDigitalPhotos.net



מיון = להפריד בין חפצים ולסדר אותם בקבוצות לפי מכנה משותף.
הכללה = למצוא מכנה משותף לכל הפריטים שבאותה הקבוצה.

איך זה עובד?

נניח (דוגמא היפוטתית לגמרי ולא, נגיד, מאתמול אצלנו בבית...) שאנחנו רוצים לסדר את ארונות ומגרות הצעצועים של הילדים. נעשה זאת בשיתוף איתם, ונראה להם איך כדאי למיין בצורה כזאת שתאפשר להקצות מגרה או מדף לכל קבוצת צעצועים מסוימת.

אצלנו: קודם כל, כמובן, מיינתי לפי מה משאירים ומה היאורה משליכים (את זה עשיתי לבד כי האפרוחה הביעה עניין סמנטימנטלי בכל כפתור שהיא אפילו לא זכרה שיש לה). אחר כך שפכנו את כל תוכן המגירות על הרצפה, ומיינו- כלי תחבורה, חיות, כלי מטבח, וכו'. כל קבוצה הכנסנו למגירה משלה.

חיות

צעצועים לבובות



שמונצעס
("אמא, מה זה שמונצעס?" "אלה דברים שבשנה הבאה כבר
לא תהיה להם מגרה. בכלל.")

שילוב הילדים לפי גילאים:

בגילאים צעירים, שנתיים – שלוש, אפשר להראות לילדים את התוצרים גמורים ולקרוא לכל מגירה בשם הקטגוריה אליה היא שייכת.

בגילאים שלוש – ארבע, אפשר לשלב את הילדים במלאכת המיון והסידור, להראות להם מה משותף לכל החפצים שבאותה מגירה ולתת שם מכליל ("בוא נשים פה את כל כלי התחבורה, פה את כל החיות...").

בגילאים גדולים יותר, אפשר לתת לילדים למצוא את המכנים המשותפים בעצמם (כלומר, שהם גם יעשו את המיון בעצמם- לפי מכנים משותפים שהם מוצאים בחפצים שלהם. יכול להיות שהם ימיינו לפי "צעצועים אדומים", "צעצועים גדולים" או כל קטגוריה אחרת, אם מבחינתכם זה מתקבל – זה עושה את העבודה).

* אפשר גם להדביק מדבקות (יש מדבקות שהן כמו לוח ירוק, של פעם, עליהן ניתן לכתוב בגיר וכך למחוק ולשנות כשצריך). זה עוזר לאבא (רוב האבות שאני מכירה לא מצליחים למצוא "את המוצץ של הבובה הקטנה שחווה נתנה לי ליומולדת" אלא "מוצץ ורוד בגודל חמישה ס"מ שנמצא במגירה שכתוב עליה "חפצים לבובות"  ), וכמובן לנצל את ההזדמנות לחשיפה אוריינית- לקטנים, להראות את מה שכתוב, להראות אותיות מהשם שלהם. לגדולים, לתת לכתוב בעצמם (אפשר לכתוב בנקודות שהם יחזרו עליהן, או לכתוב על דף טיוטא והם יעתיקו למדבקה).

רעיונות לקטגוריות:

כלי יצירה / כלי כתיבה, חיות, כלי תחבורה, כלי מטבח, משחקי דמיון, תחפושות, כדורים, בובות, משחקי קופסא, משחקים לקטנים / לגדולים, משחקי לימוד.

** יכול להיות שלזה התכוונו כשאמרו "עבודת פרך"?? **


בהצלחה וחג שמח

* מי אני בכלל? הנה פוסט היכרות:
פוסט ראשון – פוסט הכרות.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה