עדי סנדל, קלינאית תקשורת(M.A)

עדי סנדל, קלינאית תקשורת (M.A)

יום חמישי, 15 באוקטובר 2015

מיון ובגדים: זה הסתיו, עם הענן, ועם מזג האוויר המבלבל

אז עבר קצת זמן מאז הפוסט הקודם שלי... עם תינוקת שהפסיקה לישון מתישהו בגיל חצי שנה, לא הגעתי לזה. אבל שלא תחשבו שהפסקנו לדבר פה בבית! הילדות כבר דוברות ארבע שפות נוספות. טוב, לא בדיוק... יותר נכון, הגדולה כבר יודעת לספור עד עשרים, והקטנה למדה להגיד "בה בה בה". אותי זה מאוד מרשים 

Image courtesy of Aleksa D at FreeDigitalPhotos.net



היום נדבר על אוצר מילים (כמובן) ועל מיון קטגוריאלי (ראו פוסט על קטגוריות).
אלה שני תחומים מאוד חופפים וחשובים אחד לשני. למה? כי הלקסיקון המנטלי שלנו, כלומר המאגר של כל המילים שיש אצלנו בראש, מתחלק לקטגוריות. קבוצות של מילים, שיש להן מכנה משותף. ועל מנת שנוכל לאחסן במאגר הזה אינסוף מילים, ונוכל גם לשלוף אותן באופן מדויק, אנחנו צריכים מיון מאוד קפדני. למשל, בואו ניקח את קטגורית הבגדים. בשביל להכניס את המילה "מעיל" לאוצר המילים של הילד, צריך להראות לו מעיל ולהגיד לו 20, 50 או 100 פעמים "הנה מעיל". אבל בשביל לשלוף את המילה, כלומר- להגיד "מעיל" כשאתם שואלים אותו "מה זה?", הילד צריך לבחור את המילה הספציפית הזאת מתוך כל המילים שיש לו בראש. הוא צריך לדעת שזה משהו שלובשים אותו, על החלק העליון של הגוף, ושהוא מתאים לעונת החורף. וככה הוא בוחר דווקא את המילה "מעיל", ולא, "חולצה", "מגפיים", או "זה"... 

יש המון מידע אצלנו בראש, והמון המון המון מילים. ואם תחשבו על דוגמא של מחסן, תבינו למה זה חשוב שיהיה סדר במידע הזה. נגיד, שיש לכם מחסן ענק. ואתם זורקים בו כל דבר חדש שאתם קונים. כשתרצו לשלוף את הפריט הספציפי שאתם צריכים, יקח לכם המון זמן כי תצטרכו לחפש אותו בלי שום סדר. אבל, אם תאחסנו הכל במגירות, ועל כל מגירה תהיה מדבקה שמפרטת מה יש בפנים- תגיעו לפריט בלי קושי. אותו דבר אנחנו עושים ללקסיקון (המילון) המנטלי שלנו. הקטגוריות הן כמו המגירות. ככל שיש יותר מגירות, עם הגדרה יותר מדויקת, נוכל לשלוף את המילה יותר מהר. את המילה "מעיל" נצטרך לשים בתוך ארון שכתוב עליו "קבוצת הבגדים", ובתוך הארון תהיה מגירה שכתוב עליה "בגדי חורף". בתוך אותו ארון יכולות להיות גם מגירות של "בגדי קיץ", "בגדים לים", "בגדים של בנים", "בגדים של בנות", ועוד. ככה, כששואלים את הילד "מה זה?", או- "מה לובשים כשיורד גשם?", הוא הולך למילון המנטלי שלו בראש, פותח את הארון של קבוצת הבגדים, ניגש למגירה של בגדי החורף, ושולף את המילה מעיל.

ואיזו תקופה מתאימה יותר לרכישת אוצר מילים של קבוצת הבגדים, אם לא הסתיו? זו תקופה שבה כל הבגדים בארון נמצאים בשימוש- בגדים קצרים שעליהם לובשים בגדים ארוכים, סנדלים (אם אתם הורים מזניחים כמוני שפשוט דוחים את קניית הנעליים עד שיורד שלג) ונעליים, מגפיים לקפוץ בשלוליות, מטריות, קרדיגנים, סווטצ'רטים- מלא מילים!! שאפשר למיין למלא מגירות!

והנה כמה פעילויות שמתאימות לרכישת אוצר המילים הזה:

-        1. מיון ארון הבגדים. 

מתבקש, לא?! אם יש לכם סבלנות, וילדים משתפי פעולה, אפשר לעשות את המיון איתם. מודה שאני מעולם לא עשיתי זאת עם אף אחד- אני צריכה לבצע את המיון והקיפול שלי בשקט ועדיף כשכולם מחוץ לבית. אבל, אני תמיד מסבירה לילדה על המיון החדש.
לי מאוד נוח למיין לפי מדפים, ולהראות לה- מדף של פיג'מות, מדף של מכנסיים, מדף של חצאיות וכו'.
העניין העיקרי הוא- להשתמש בשמות, כל הזמן. כשאתם מלבישים את הילדים, או כשהם מתלבשים בעצמם, תשיימו את מה שקורה. תגידו, "היום קריר ולכן נלבש מכנסיים ארוכים וחולצה ארוכה. זה מתאים לסתיו". או, "היום חמים ולכן נלבש חולצה קצרה, ומעליה קרדיגן / סווטצ'רט / עליונית / שכמיה – אוצר מילים מדהים, לא?! – כדי שתוכל להוריד אם יהיה לך חם".

-      2. דפי צביעה של בגדי חורף וקיץ. דברו על מה שייך לאיזו עונה.

להלן קישורים:



-         3. עבודת מיון על ידי יצירת ארון בגדים:

רעיון חמוד שלקחתי מהגננת של האפרוחה הגדולה. מדפיסים בגדים שונים (מייד מצרפת דוגמא), צובעים, גוזרים. לוקחים בריסטול ומקפלים אותו לשלושה, ליצור מעין ארון. כלומר, לוקחים את צד ימין, לוקחים את צד שמאל, ומקפלים לאמצע. מדביקים את בגדי הקיץ בצד ימין, ואת בגדי החורף בצד שמאל. (בדוגמא המצורפת עשו ארון של בגדי חורף בלבד, אבל למה לא לשדרג אם אפשר?).

שלבי העבודה:
שלב ראשון- הדפיסו, צבעו וגזרו בגדים שונים. 

התמונות לקוחות מהאתרים:
www.yeldimdim.co.il
www.yo-yoo.co.il

שלב שני- קפלו את הבריסטול, אפשר להדביק קלקרים בתור ידיות לארון. 



ה"ארון"- מבחוץ. צבוע בחום ועם שתי ידיות מקלקר. 


שלב שלישי- הדביקו בתוך הארון פריטי חורף וקיץ, חורף בצד אחד, קיץ בצד השני. 

ה"ארון" מבפנים- עדיף למיין, אם כבר (ולא כמו בתמונה). 




ומילה אחת על משפטים מורכבים.
משפטים מורכבים הם כאלה, שיש בהם שני חלקים (זו כמובן לא ההגדרה המקצועית, אל תתפסו אותי במילה פה), למשל- משפטי תנאי (החלק הראשון הוא "אם", החלק השני הוא "אז"). לדוגמא: "אם ירד גשם, אז ניקח את המטרייה". או למשל- משפטי סיבה ותוצאה ("בגלל ש", "כי...", "בשביל", "כדי ש..."). לדוגמא, "היום ננעל מגפיים כדי שתוכל לקפוץ בשלוליות". אתם מוזמנים להשתמש במשפטים האלה כמה שיותר. לכל דבר שאנחנו עושים, יש סיבה. הסבירו אותה לילדים ומובטחת לכם חפירה תמידית (אבל גם ילד חכם קצת יותר  ).



והנה עוד לינקים, לפוסטים הקודמים:


4 תגובות:

  1. אהבתי לקרוא את הבלוג שלך ואת הכותרת כמובן. רעיון טוב למיין בגדים עם הילדים אך בוודאי זה לא פשוט. התגעגעתי לכתיבה המעניינת והעניינית.

    השבמחק
  2. כיף לקרוא כתמיד! לוקחת ממך המון רעיונות ליום יום שלנו. ואם אפשר, שאלה, מה יכול לעזור לילד שמתקשה בשליפה ואז שולף מילים מאותה קטגוריה אבל לא את המילה הנכונה? (קורה מעט אבל עדיין אשמח לעזור לו)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה, איזה כיף לשמוע :)
      מה שאת מתארת זו תופעה מאוד נפוצה, הוא בעצם פותח את ה"ארון" הנכון, אבל לא בוחר את הפריט הספציפי. אפשר לעזור לו לחלק ל"מגירות", כלומר- לתתי קטגוריות. ככל שהידע על אותו פריט והיחודיות שלו יהיו יותר ברורים, כך הדרך למילה הספציפית תהיה יותר מהירה. למשל: כלי נגינה, יכולים להתחלק לכלי נשיפה, כלי מיתר, כלים שמתופפים עליהם. או, חיות- טורפות, חיות בית, חיות חווה וכו'. אפשר גם להבליט את המאפיינים היחודיים לאותו פריט- למשל, מה ההבדל בין אריה לנמר? שלאריה יש רעמה, ולנמר לא. שלנמר יש חברבורות, והפרווה של האריה חלקה.
      מקווה שיעזור!

      מחק