פ ע ל י ם .
כולנו משתמשים בהם בכל משפט כמעט, אבל לא ממש
שמים לב למשמעות של כל פועל. עושר שפתי מתבטא, בין היתר, במגוון הפעלים בהם הילד
(או המבוגר) משתמש. וכדי להעשיר את השפה- אנו רוצים ללמד כמה שיותר פעלים, שונים.
לכל פעולה יש פועל המתאר באופן ספציפי אותה. למשל, להגיד "לשטוף כלים"
במקום "לעשות כלים", "ללבוש מעיל" במקום "לשים
מעיל".
Image courtesy of Sicha Pongjivanich at FreeDigitalPhotos.net |
השבוע, האפרוחה בת השלוש ניגשה אלי עם צמיד
וגומיה, ואמרה: "אמא, תעשי לי צמה ותשימי לי את הצמיד". התגובה
האוטומטית שלי הייתה להגיד "את רוצה שאקלע לך צמה ואענוד לך את הצמיד?" –
עצרתי בעצמי בזמן☺
הנקודה שלי היא – שהפעלים הכלליים (כמו "לשים", "לעשות", "לפתוח", "לסגור") משטיחים את השפה.
הנקודה שלי היא – שהפעלים הכלליים (כמו "לשים", "לעשות", "לפתוח", "לסגור") משטיחים את השפה.
המטרה: העשרת אוצר המילים על ידי שימוש בפעלים
ספציפיים.
הדבר הכי בסיסי להתחיל ממנו- הוא הבגדים.
ומכיוון שזו פעולה שנעשית כל יום ואפילו כמה פעמים (בתנאי כמובן שהנסיכה מואילה
ללבוש את מה שאמא מציעה לה...) אפשר לחשוף להמון פעלים בזמן קצר ובלי משימות
מיוחדות.
חולצה, מכנסיים, תחתונים, מעיל – לובשים.
גרביים - גורבים.
נעליים - נועלים.
כובע - חובשים.
משקפיים - מרכיבים.
חולצה, מכנסיים, תחתונים, מעיל – לובשים.
גרביים - גורבים.
נעליים - נועלים.
כובע - חובשים.
משקפיים - מרכיבים.
Image courtesy of 2nix at FreeDigitalPhotos.net |
לקטנטנים, מספיק את השלושה הראשונים. וכשהם כבר
מכירים את שלושת הפעלים האלה- אפשר בהחלט ללמד אותם גם את השניים האחרים.
כמובן, שלא נצפה מאף ילד להגיד לגננת משפט כמו:
"גננת יקרה, התוכלי לנעול לי את נעליי ולהרכיב עבורי את משקפיי במטותא ממך?" ...
אבל בהחלט נצפה שהם יכירו את הפועל, ולכן כשנגיד להם "לך לבחור מה אתה רוצה
לנעול"- יהיה להם ברור שמדובר בנעליים ולא בשום פריט לבוש אחר.
עוד פעילויות אפשריות:
-
הספר: "פשפש מתלבש" של אמי רובינגר. ממש עובר על כל הפעלים הספציפיים
בתחומי ההלבשה + הנעלה.
-
משחקי "הלבשה" - יש מגנטים, ספוגים לאמבטיה או סקוצ'ים, שם צריך להלביש
דמויות.
ספוגים נדבקים
לאמבטיה. יש בן ובת, והמון אקססוריז (ומה זה אפנה אם לא אקססוריז?!)
|
סקוצ'ים- משחק חמוד שהילדים אוהבים. גם פה יש בן ובת |
.
|
ערכות מגנטיות- פה צריך לבחור דמות אחת,
שמחליפה תלבושות. יש מבחר גדול של דמויות, כולל מותגים
|
* כמובן שלכל המשחקים
האלה יש ערכים מוספים, של אוצר מילים כללי שאפשר ללמוד (שמות החפצים למשל),
ומוטוריקה עדינה.
ומה עוד אפשר לעשות?
הנה רשימה של
פעלים שלא תמיד משתמשים בהם, וקל לשלב אותם בחיי היומיום:
טלויזיה, מחשב, אור (בכלל מכשירים חשמליים)- מכבים או מדליקים.
עיניים – עוצמים או פוקחים.
באוטו – נוסעים, או נוהגים.
על אופניים או בימבה – רוכבים.
אוכל – מכינים.
כלים – שוטפים או מדיחים.
אבק – מנקים.
רצפה – מטאטאים או שוטפים.
ציור – מציירים.
שיניים - מצחצחים.
עיניים – עוצמים או פוקחים.
באוטו – נוסעים, או נוהגים.
על אופניים או בימבה – רוכבים.
אוכל – מכינים.
כלים – שוטפים או מדיחים.
אבק – מנקים.
רצפה – מטאטאים או שוטפים.
ציור – מציירים.
שיניים - מצחצחים.
קל, נכון? עכשיו קחו כמה שעות עם הילדים, ואם במהלכן הצלחתם להחליף "לשים"/"לעשות" אחד לפחות -
הצלחתם במשימה!
* עוד פעילויות לילדים?
- פעל, פיעל ו... התבלבל. פוסט על פעלים.
- מי קרא לי? פוסט על קריאת ספרים.
- עוגיות או לא להיות! פוסט עם מתכון לעוגיות שיבולת שועל.
- קוראת אתכם לסדר! פוסט על מיון והכללה.
- "אמא, מה עושים היום?" פוסט על הטרמה ושחזור, לקראת החופש.
- עוגת מיץ! פוסט עם מתכון לעוגת מיץ תפוזים.
- מיון ובגדים: זה הסתיו עם הענן, ועם מזג האוויר המבלבל...
- לך תדע! ידע כללי וידע עולם
- פעל, פיעל ו... התבלבל. פוסט על פעלים.
- מי קרא לי? פוסט על קריאת ספרים.
- עוגיות או לא להיות! פוסט עם מתכון לעוגיות שיבולת שועל.
- קוראת אתכם לסדר! פוסט על מיון והכללה.
- "אמא, מה עושים היום?" פוסט על הטרמה ושחזור, לקראת החופש.
- עוגת מיץ! פוסט עם מתכון לעוגת מיץ תפוזים.
- מיון ובגדים: זה הסתיו עם הענן, ועם מזג האוויר המבלבל...
- לך תדע! ידע כללי וידע עולם
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה